چکیده : وَأَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجِّ یَأتُوکَ رِجالا وَعَلی کُـلِّ ضامِر یَأْتِیْـنَ مِنْ کُـلِّ فَجٍّ عَمیق ثُمَّلْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوْفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الََِِْیْقِاالحج 29ـ « .)27و در میان مردم انجام مناسک حج را صدازن تا از هر سو مردم پیاده و سواره، از راه دور و نزدیک به سوی تو آیند. سپس مناسک حج را […]
چکیده :
وَأَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجِّ یَأتُوکَ رِجالا وَعَلی کُـلِّ ضامِر یَأْتِیْـنَ مِنْ کُـلِّ فَجٍّ عَمیق ثُمَّلْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْیُوْفُوا نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الََِِْیْقِاالحج 29ـ « .)27و در میان مردم انجام مناسک حج را صدازن تا از هر سو مردم پیاده و سواره، از راه دور و نزدیک به سوی تو آیند. سپس مناسک حج را به انجام رسانند و به نذرهای خود وفا کرده و به طواف خانه عِیق بپردازند.»حج از احکام مهم عبادی ـ سیاسی اسلام و یکی از فروعات آن است. این فریضه الهی در عین حال خصوصی اتی دارد که منحصر به خود بوده و آن را بر دیگر احکام اسلامی، برتری داده است. حج ضمن این که عملی است عبادی، سیاسی نیز هست و بلکه نه تنها عبادی سیاسی است که عملی است اجِماعی ـ اسلامی بگونهای که جهان را به خود مِوج ه میسازد.مسلمانان، با ملی ِها و رنگها و زبانهای مخِلف از سراسر این کره خاکی در یک جا جمع شده و همگی یک شَار سر داده و یک هدف را دنبال میکنند.بنا بر این، میِوان حج را «رسِاخیز اسلامی» نام نهاد و با توج ه به گسِردگی ابَاد و ویژگی خاص ش، از اسرار باطنی فراوانی برخوردار است به طوری که هیچ یک از اعمال دیگر، به آن گسِردگی نبوده و باطن هیچیک به باطن حج نمیرسد.حج همانگونه که توحید، نبو ت، امامت و مَاد را دارد، نماز، روزه، جهاد، تولّی و تبرّی و نیز دیگر امور; همانند خلوت و جلوت، ذکر و تفکّر، سکوت و فریاد، عزلت و اجِماع و ظاهر و باطن همه را دارد. و در یک کلام میِوان گفت که: حج بخشی از آثار فقهی، فلسفی، اخلاقی، عرفانی و… را به خود اخِصاص داده است. در این نوشِه برآنیم تا گوشههایی از اسرار مَنوی و عرفانی حج را، که محصول زحمات و ریاضِهای بزرگان و عرفای مسلمان در طول سالیان درازِ است، باز گوییم
جهت دانلود روی لینک زیر کلیک کنید
نظرات
ارسال دیدگاه برای این نوشته بسته می باشد.